Tonårstjejer får möjlighet till en framtid i Encarnación

Många tjejer i Paraguay hålls tillbaka när det gäller utbildning, självförsörjning och att utvecklas som människa. De lever under fattiga förhållanden där kvinnans plats är att föda barn och sköta ett hem. De har väldigt lite möjlighet till att ta sig ur den fattigdomscykel som de och deras familjer befunnit sig i generationer. Som ett resultat av detta blir många tjejer utnyttjade och andelen tonårsgraviditeter är mycket hög i området. Behovet dessa flickor har är att få hjälp att ta sig vidare i livet, att förstå sin potential, möjlighet att skapa ett nytt liv, stärka sin självkänsla och lära sig nya färdigheter
Vad har vi uppnått i projektet?
Målet med projektet är att ge tonårstjejer de verktyg som de behöver för att utvecklas, se sin potential och ta sig ur fattigdomen själva. Projektet riktar sig till tonårstjejer för att arbeta med dem medan de är unga och kan påverkas positivt. Under pandemin har projektet fått fungera som ett studiecentrum för tjejerna då skolan har varit stängd och de flesta barn och tonåringar i Paraguay inte har tillgång till dator eller internet. Undantag har gjorts och inkluderat barn i lägre åldrar då behoven varit mycket stora. För många barn och tonåringar skulle 2020 och 2021 vara ett förlorat skolår och insatsen har kunnat hjälpa barn och tonåringar att klara skolan trots karantän och restriktioner.
Vad vill vi göra mer?
Idag är gruppen mycket begränsad så med mer medel skulle man kunna hjälpa ännu fler tjejer. Det finns också behov av en närmare uppföljning av vissa individer som varit utsatta för övergrepp och andra traumatiska upplevelser. En annan tanke vore att kunna erbjuda yrkesutbildningar på en högre nivå än idag så att tjejerna blir kvalificerade och kan få bra arbeten.
Under pandemin har vi sett behovet att få tillgång till dator och datakunskap.
Yennifer får stöd att stanna i skolan
Yennifer Miranda är 12 år och bor tillsammans med släkten i tre generationer. Mamman övergav Yennifer och hon har tagits hand om sin farmor och pappa. När mamman lämnade flickan tyckte inte pappan att skolan var så viktig och ville inte heller investera i skolböcker och annat. Yennifer kom i kontakt med projektet och de i sin tur kontaktade skolan och gjorde upp en stödplan så att Yennifer kunde återvända till skolan och gå i samma klass som sina klasskamrater. Hon får nu stöd för sin undervisning och kan efter tre månader hänga med sin klass. Om det inte varit för projektet skulle hon inte gå i skolan.
Insamlingsnummer 49336