Vecka 15, 7– 13 april

Församlingsgrundande i Spanien

Efkbön, 1

Kommande sommar förstärker EFK sin satsning på församlingsgrundande i Europa. Ferro och Anna-Maria Mehmedovic planerar då sin utresa till Valencia i Spanien för att ingå i ett församlingsgrundarteam där även EFKs samarbetskyrka CIBI-Portugal ska vara en del. Ett nytt spännande sätt att tänka när det gäller samarbete för mission i Europa. Ferro och Anna-Maria har arbetat som pastorer i Hyllie Park kyrkan i Malmö där de aktivt jobbat med frågorna om mångkulturella församlingar. De upplever nu tydligt hur Gud sagt åt dem att de ska till Valencia. Där finns redan några latinamerikanska familjer som är utsända av CIBI. I Valencia har startats en bibelskola för att träna församlingsgrundare och där kommer Ferro att undervisa. Ferro som har sin bakgrund i Montenegro kan även bli en resurs in i flera länder. Här hittar du en kort film om Ferro och Anna-Maria http://vimeo.com/80988889 /Roland Lövgren

Brokyrkan i Borås (www.kyrkaniribbingsgarden.se Länk till annan webbplats.)

EFKbön, 2

Vi är en grupp av troende som vill vara en gemenskap öppen och välkomnande för alla som vill utforska Jesus Kristus och hans undervisning – och vad han har för relevans för en människa i 2000-talets Sverige. Vi vill betona att vi alla är på väg - och inte färdiga på något vis - och därför är det viktigt för oss att säga: "Kom som du är!" Du behöver alltså inte alls känna dig hemma i kyrkans värld och vokabulär, och du får gärna ställa svåra frågor - som vi kan brottas med tillsammans. Sedan att par månader finns församlingen i stadsdelen Hässleholmen, en stadsdel med många invandrare och stora behov. Tidigare fanns församlingen i Ribbingsgården. /Urban Gustafsson, pastor

EFKbön, 3

Korsets kraft i Katrineholm (www.korsetskraft.nu Länk till annan webbplats.)

Korstes kraft är en församling som grundades 2007. Vår målsättning är att ge Gud all ära. Vi vill vara tydliga med evangeliet att, enda vägen till Honom går genom hans Son Jesus Kristus. Vi har nyligen tagit emot tre nya medlemmar och detta känns väldigt glädjande, då de är brinnande tjänare för Gud. Vi brinner mycket och har en nöd för sargade människor här i staden. Det är nu klart att det skall öppnas en Lp-Kontakt hos oss och detta vill vi att ni tar upp i bön. Dels att Gud sänder rätt arbetare, men också att vi skall få se missbrukares liv fullständigt förvandlas av Jesus. Var välsignade. /Kim Westdahl, pastor

Be och tacka för: Spanien

  • Be för familjen Mehmedovic kommande utresa till Valencia. Bed för allt praktiskt i samband med flytten och uppstarten på en ny plats.
  • Be för det nya samarbetet med latinamerikanerna som redan är på plats att teamkänslan infinner sig naturligt.
  • Be för bibelskolan i Valencia. Be om elever och resurser för utveckling av skolan.
  • Be också för Johan Carlsén som redan är i full gång med församlingsplantering i en annan del av Spanien och som har sett goda resultat de senaste åren.

Borås

  • Tacka för församlingens kontakter med de som arbetar i kommundelen.
  • Be om evangelister, människor som kan dela evangeliet.
  • Be om en lokal att fira gudstjänst i.
  • Be om vishet och frimodighet.
  • Be om urskiljning att kunna förstå vad församlingen ska göra, bland alla stora behov som finns.

Katrineholm

  • Be att gemenskapen i församlingen får växa till en stark Agapekärlek till varandra.
  • Be att Gud fortsätter bygga församlingen "var person på den plats Den Helige Ande bestämt".
  • Be gärna om beskydd över församlingen och särskilt familjerna.

Annat viktigt!

  • Be för EFKs kongress i Falun 1-3 maj.