EFKbön vecka 14, 29 mars-4 april

asyrien-i-ruiner1, SVD

Gemensam bön för situationen i Mellanöstern

Situationen för kristna i Mellanöstern är mycket svår. Sveriges kristna råd och Svenska missionsrådet, där EFK är med, uppmanar alla att under palmsöndagen vara med och be för situationen i området. (Och även fortsättningsvis!)

– För troende är bönen en viktig kraft och vi uppmanar därför till en gemensam förbön i de gudstjänster som firas på palmsöndagen den 29 mars, säger Karin Wiborn, generalsekreterare för Sveriges kristna råd. Sveriges kristna råd (SKR) och Svenska missionsrådet (SMR) arbetar på flera olika sätt för att stödja utsatta i Mellanöstern. Tillsammans uppmanar de nu kyrkor och organisationer att be för situationen för människorna i regionen.

– I vår oro och ängslan för bröder och systrar tror vi att bönen kan förändra. Och när vi gör detta tillsammans i en gemensam bön, i olika kyrkor med olika traditioner över hela landet, tror vi att det påverkar, säger Karin Wiborn. SKR och SMR har tagit fram en gemensam bön för Syrien och Irak Länk till annan webbplats. som finns att läsa och ladda ner. /Från EFKs hemsida

amora

Centrumkyrkan i Mora

Vår församling Länk till annan webbplats. består, just nu, av 164 medlemmar. Vi har de senaste åren stått i en tillväxt, såväl numerärt som kvalitativt. De senaste 6 åren har antalet besökare i 11-gudstjänsten på söndagar vuxit från ett genomsnitt på 53 till 77 personer. Under den tiden har vi döpt 25 personer. Vi har glatts åt en tydlig föryngring av såväl gudstjänstbesökare och medlemmar som ledarskap. Det senaste året har församlingen också fått bli ett andligt hem till en stor grupp flyktingar, mestadels från Syrien och Eritrea. Detta har skapat behov av ytterligare en gudstjänst, ett internationellt väckelsemöte på söndagskvällar där gudstjänstspråket är engelska.

Vi har alltjämt en stor utmaning i att nå yngre generationer. Vår åldersfördelning är missgynnsam, med en överrepresentation av 40-talister som går i pension inom kort (vilket drabbar givandet). Vi har alldeles för få under 40. Varför vår församlingsledning har antagit ett långsiktigt böneämne att får se 20 nyfrälsa i åldrarna 20-40 år innan 2020. /Emil Gillsberg, pastor

Kronokyrkan i Trollhättan

EFKbon2

I Kronokyrkan Länk till annan webbplats. har vi ett härligt moment med ett stort kontaktnät med människorna i området. Får mycket av Herrens ingripande i frälsning och läkedom till ande kropp och själ. Vi är 10 medlemmar men på våra samlingar är vi mellan 15-50 personer. Vi har glädjen att bli inbjudna till hemmen och har gudstjänster där. Vi har en grupp nyfrälsta som vi behöver ta hand om och här skulle vi gärna vara fler arbetare. En stor grupp i våra samlingar är Romer som vi är så glada över och vi behöver hjälp i vår bön om hur vi går vidare med allt som vi nu står i och dessutom är lokalfrågan fortfarande ett stort böneämne. Tacksamma till Jesus som visar att han är Herre för församlingen! /Marianne och Johan Gustafsson, församlingsarbetare

Be och tacka för:

Mellanöstern

  • Vi ber i vår vanmakt när vi ser detta hända i vår värld.
  • Vi ber om vishet och ödmjukhet hos beslutsfattare och makthavare i Sverige och i världssamfundet.
  • Vi ber att alla goda krafter ska samverka och ge förutsättningar för ett slut på våldet och ett rättfärdigt samhälle. Kristus, du som gick lidandets väg för mänskligheten – kom med din räddning till våra bröder och systrar i Syrien och Irak.

Mora

  • Be att församlingen får se 20 nyfrälsta i åldrarna 20-40 år innan 2020.

Trollhättan

  • Be om fler stabila kristna och fler ledare till församlingen.
  • Be om att den akuta lokalfrågan får en bra och snabb lösning.

Länkar

PDF-fil av Vecka 14 Länk till annan webbplats.

EFKs hemsida